Ole-ole Kuala Rompin

Barangkali ramai yang telah mengenali Rompin sebagai lubuk spesis berparuh, layaran tapi masih ramai yang belum mengetahui yang kualanya juga kaya dengan spesis VIP seperti Jenahak , Siakap , Temerih dan sebagainya.

Akibat musim monsun yang seakan berpanjangan saya sendiri yang tinggal hanya 45 minit perjalanan darinya tidak berkesempatan untuk menziarahinya.

Kesempatan yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba beberapa hari yang lalu. Saya bersama Pok Su Din memulakan misi yang telah dirancang seminggu sebelumnya. Kami bertolak dari Muadzam jam 8 malam ke Kuala Sungai Merchong , destinasi awal memanaskan badan sebelum Ke Kuala Rompin. Tujuannya menduga Siakap di sini diwaktu malam dengan kaedah casting.

Hujan renyai-renyai mengiringi perjalanan kami seakan memberikan gambaran awal apa yang berlaku seterusnya. Sesampai di sana hujan semakin lebat sementara air sungai di kuala surut ke tahap maksimum akibat air pasang besar bulan penuh. Bulan yang samar-samar ditutupi awan hitam membuatkan peratus untuk menaikkan siakap pada malam ini semakin menurun.

Akhirnya kami hanya mampu berkhemah dalam kereta pada malam tersebut akibat hujan yang berterusan hingga ke pagi.

Sesudah subuh di awal pagi dan bersarapan kopi radix vs roti kami memulakan acara yang tergendala semalam. Cuaca cerah dan beburung berkicauan menceriakan hari kami, Kebetulan air menyorong pasang dan balingan demi balingan yang di buat akhirnya membuahkan hasil apabila Pok Su berjaya menaikkan Siakap Putih seawal pagi lagi. Boleh tahan , anggarannya sekilo lebih.

Rabut

Menurut Pok Su sebelum itu mata kailnya di sambar seekor siakap yang lebih besar tapi rabut! Mata kail 2.0 yang digunakannya diluahkan dengan selamba oleh raja muara tersebut. Tapi sayang waktu itu saya terlalu sibuk dengan maggi jenama sufix! Ha..ha.. Hampir 1 jam saya habiskan untuk membetulkan tali tersebut dan benar-benar menguji kesabaran di saat ikan membaham umpan dan gewang. Akibatnya saya terlepas 'masa keemasan' sewaktu air menyorong pasang walaupun keep hustle selepas itu.

Rompin

Kami kemudiannya bertolak pula ke Kuala Rompin. Seorang lagi team members akan menyertai kami di sana untuk test market di kuala dengan menaiki sampan fiber. Seperti dijanjikan sebaik sahaja kami tiba di simpang Leban Condong Ustaz Joe pun sampai. On Time!.

Berbekalkan umpan udang hidup dan bot fiber 14 kaki kami bertiga tidak membuang masa. Suasana di Kuala telahpun meriah dengan kehadiran ramai pelancong dan pemancing. Di tepi batu dan di atas jeti di penuhi kaki pancing yang datang dari dekat dan jauh. Saya sempat bertemu dengan slah seorang pemancing dari Triang , Pahang. Wow!! Beliau bermotosikal lebih 100km hanya untuk memancing di sini. Nampaknya cerita kemashuran Kula Rompin sudah mula tersebar ke merata.

Sementara di sepanjang batu pemecah ombak dipenuhi oleh joran-joran pemancing yang kebanyakan dari luar mencuba nasib di sini.

Kelihatan sebuah tongkang kren piling besar sedang ditarik keluar dari kuala oleh bot tunda dan laluannya hanya muat-muat kuala yang tidak sebesar mana.Kelihatan juga kerja-kerja pembinaan benteng di muka kuala seakan terhenti berdasarkan perkembangan yang tidak sebanyak mana berbanding kunjungan terakhir kami beberapa bulan dahulu. Tujuan pembinaannya difahamkan untuk mendalamkan lagi kuala yang semakin hari semakin tohor oleh mendapan pasir dari laut.

srike

Kami mengambil tempat berhampiran boya hijau di tengah kuala. Tidak lama setelah masing-masing melabuhkan umpan udang hidup kemeriahan pun bermula. Saya mula-mula mendapat strike apabila kekili shimano saya berdesit di tarik ikan. Lariannya agak ganas dan kudratnya boleh tahan. Akhirnya saya menaikkan seekor Jenahak anggaran sekilo lebih! Selepas itu giliran Gemang ( Sembilang mega ) kemudiaanya kerapu. Semuanya dalam sekilo lebih.

Pok Su tidak ketinggalan menaikkan seeokor pari bintik seberat 5 kilo. Joran ofmer 7-20lb nya melengkung u di asak si pari. Hampir 15 minit digunakan untuk menaikkan pari tersebut ke bot. Sementara Us Joe mendapat strike dari Temerih yang menelan habis seekor umpan udangnya. Temerih seberat sekilo lebih bukanlah lawan kekili cardinal dan joran le maxnya. Kebiasaannya Temerih ikan yang bergerak secara berkumpulan. Jika seekor berjaya di naikkan peluang untuk menaikkan ahli kumpulan yang lain juga cerah tapi memandangkan arus yang mulai surut dengan laju kami mengambil keputusan untuk berpindah. Batu ladungpun sudah seakan menjadi layang-layang.

Sehingga ke petang kami berjaya menaikkan pelbagai spesis ikan. Kebanyakan bot-bot yang turun pada hari tersebut berpesta ikan. Jenahak , Temerih , kuku , Gemang , Tetanda , Gerut-gerut dan pari tidak henti-henti menjamah umpan sehinggalah air benar-benar surut di waktu senja.

Akibat kehabisan umpan hidup kami mengmbil keputusan untuk mengakhiri trip kali ini lebih awal. Tak Apa esok masih ada.

Timing

Bukan setiap hari ikan di Kuala Rompin frenzy untuk menjamah umpan. Faktor pasang-surut , kekeruhan air dan perubahan musim monsun benar-benar mempengaruhi trend pemakanannya di sini. Jika airnya berpenor (berkilat) atau terlampau keruh janganlah di harap sangat hasil yang lumayan.

Satu lagi faktor yang harus difikirkan oleh pemancing untuk bermain di sini ialah terpaksa berkongsi padang pancing dengan laluan bot yang keluar-masuk. Alurnya yang agak sempit dan cetek membuatkan yang berpengalaman sahaja yang tahu di mana untuk berlabuh dengan selamat.

Memang sudah ada kerja-kerja untuk mendalamkan dasarnya tapi kelihatan kurang berkesan jika tidak disiapkan benteng di muka kuala. Barangkali tidak mustahil jika kena dengan perancangan yang baik Kuala ini boleh hidup dengan kunjungan pelancong domestik dan kaki-kaki pancing!

Gambar trip terbaru

Pok Su dengan Kuku

Depu...Awas bisanya boleh membunuh!!

Temerih

Kerapu beb!

Gemang

Jenahak

Siakap Merchong!

Gotong-royong menurunkan bot

Jeti Kg Pantai Bernas , Kuala Rompin

Survival...aktiviti luar yang menjadi kegemaran

Maggi...tapi makan dengan tangan bukan dengan pisau