Jurnal Pancing 1

Mula dan persiapan

1.03 pagi 13 April - Saya mula mengetuk keyboard sebaik sahaja saya mengconfirmkan diri untuk turut serta dalam trip yang aka berlangsung selama dua hari ( hari ini dan besok ). Walaupun ada sedikit masalah di awalnya namun berjaya diselesaikan dengan kerjasama rakan-rakan. Lokasi kami kali ini ialah ke perairan Merchong yang terkenal kaya dengan pelbagai spesis pelagik dan demersal.
- Sekarang baru saja pulang dari kopitiam di hentian lebuhraya Muadzam Shah. Saya , Gemuk dan Poksu menghalusi perjalanan trip yang akan kami mulakan jam 5 petang ini.
- Selain kami bertiga Sha Ibam dan Atan Jaip akan turut serta melepaskan rindu yang sekian lama terpendam untuk menghirup bayu laut dan memesrai spesis bagak di laut. SMS bertalu-talu di kalangan kami seakan-akan membuat satu sidang konferens secara langsung. Gitu gayanya menjelang `sepak mula'..hi..hii.
- Persediaan dari pump oxygen , kutipan yuran dan peti penyejuk beku semuanya di muktamadkan di kedai kopi tadi.
- Perjalanan trip : Kami akan ke laut jika diizinkan Allah jam 8 pagi esok. Tapi bertolak awal pada petang ini kerana ingin menduga MJ di Kuala Merchong! Siakap yang rabut semasa meragut pancing Pok Su tempohari benar-benar membuatkan Pok Su tidak senang duduk. Sementelah pula saya dan rakan-rakan boleh menguji tabiat pemakanan siakap di sini sewaktu malam.
- Penginapan pada malam ini disediakan oleh pengusaha chalet yang juga pemilik bot yang akan kami sewa. Both , boat and hostel in one package!.Arrange by Gemuk and sponsored by him. Hopefully! Ha..ha.

1.28 pagi - Kejap lagi nak kemas mana-mana peralatan yang patut. Dua batang joran sudah cukup. Satu set spinning dan satu set BC!..arghhh!!! ngantuk!

Bagi saya inilah kali pertama catatan jurnal pancing dibuat secara terus atau langsung semasa trip sedang berjalan. Catatan dengan cara ini harapnya lebih real dan adrenalin yang terhasil akibat teruja atau keghairahan sepatutnya dapat menghasilkan satu pengkisahan yang baik.