Jurnal pancing II

5.17 ptg - Saya masih di rumah. Sebentar tadi Sha sms " Ada d Mane?"...Saya jawab ringkas "umah. Tggu Gmuk dtg". Sebenarnya kami masing-masing bekerja hari ini. Perancangannya kami akan bertolak sebaik sahaja habis kerja masing-masing. Oleh kerana kereta saya masih di bengkel terpaksalah gemuk mengambil saya di rumah.

5.30 - Tempat pertemuan di tukar ke rumah saya untuk menyusun peralatan di dalam dua buah kereta.5.55 - Bertolak ke destinasi. Masing-masing membawa set pancingyang terbaik. Gemuk yang paling bergaya dengan set ribuan ringgitnya. Maklumlah tokey JCB! Awal perjalanan perbualan antara kami agak rancak. Saya dan Sha menaiki kereta Atan jaip sementara Pok Su menemani Gemuk. Sha dan Atan begitu rancak bersembang dari satu topik ke satu topik yang berkisar tentang kisah pancing masing-masing.

Sekali-sekala terdengar Atan jaip menyanyikan lagu..." Ya Ali Ya Ali Baba " sambil memandu. ha..ha..senang hati nampak!Kami sampai ke Rompin satu jam kemudian untuk topup barangan pancing seperti apollo, mata dan perambut. Pok Su paling banyak shopping. " Buat stok", katanya. Dengan pilihan yang kurang serta harga yang agak mahal membantutkan selera saya untuk menyimpan stok. Cukuplah mana yang perlu. Selesai shopping di situ kami membeli pula bekalan ration dan umpan udang hidup.

Akhirnya kami sampai ke Chalet Kampung Merchong jam 10 malam!Sebelum bertolak saya dan Pok Su berhajat untuk ke Kuala bagi tujuan casting jika sempat tapi memandangkan hari sudah larut kami tangguhkan saja hasrat tersebut.Chalet ini terletak betul-betul ditepi sungai Merchong. Binaannya agak tersusun dengan sistem pengurusan yang baik. Sementara jetinya hanya terletak di belakang chalet yang menempatkan berbelas biji bot pelbagai saiz.

Masing-masing sudah penat. Biliknya yang kemas serta cantik ditambah pula dengan air-condition membuatkan mata mula layu. Atan Jaip mula sekali membaringkan diri dan Pok Su yang paling cepat bedengkur.Kami melayan sembang pelbagai cerita pancing , cerita politik hinggalah ke cerita hantu pocong! Ha..ha...

1.00 pagi - ZZZZzzzzzzz!..............................................................................

" Kick-Off "

6.15 - Masing-masing sudah bangun dan membersihkan diri. Saya sempat menjenguk ke Kuala di belakang chalet. Airnya sedang menyorong pasang dan cuaca kelihatan sangat cantik. Laut kelihatan tenang dan kurang berangin."Ini sudah cantik!"..bisik hati saya.
Selesai solat Subuh kami berkereta ke kedai yang berdekatan untuk sarapan." Kedai di chalet lambat buka", kata Gemuk. Sesampai di kedai makan kelihatan tekong kami hari ini , mr Zamri sudah menunggu. Sambil pekena nasi minyak beliau sempat bercerita tentang spot ikan merah yang begitu frenzy semalamnya. Akibatnya masing-masing sudah tidak begitu selera makan kerana tidak sabar untuk berjuang.

8.00 pagi - Kami sudahpun berada di jeti dan sedang memindahkan alatan ke dalam bot. Bot gentian kaca berukuran lebih kurang 27 kaki dengan kekuatan enjin 85hp kelihatan gagah dan meyakinkan. Bot yang selesa dan bersih sekali lagi mendapat pujian daripada kami. Bot terus meluncur membelah kuala sebaik sahaja semuanya selesai. Keadaan cuaca amat baik dengan alunan ombak yang minimum.

Perjalanan ke spot pertama mengambil masa 45 minit dari jeti. Labuhannya adalah di sekitar tukun tayar yang sudah terbukti dengan pelbagai tangkapan sebelum ini. Ebek , Merah , Kaci , Mayong , Haruan Tasik ,Kerapu antara yang sempat diceritakan tekong Zamri. Dengan menggunakan GPS beliau membuat labuhan yang tepat di atas tukun.

Masing-masing sibuk mencampakkan umpan udang hidup yang di bawa. Ada yang cangkuk di ekor , ada juga yang cangkuk di kepala dengan ilmu pancing masing-masing. Bagi yang cangkuk di ekor tanpa terkena pada urat hitam udang boleh memanjangkan jangka hayat udang. Tapi masalahnya pada saya ikan akan menyambar kepala udang sahaja dan meninggalkan ekor yang tertancap mata terkonteng-konteng! Bagi yang cangkuk di kepala ( melalui mulut ) jika tidak kena gayanya udang lebih cepat mati tapi lebih berkesan memerangkap si ikan yang kebiasaannya menjamah kepala mangsa terlebih dahulu.

Matahari semakin meninggi dan keterikannya mula terasa. Sementara kami masih terumbang-ambing di atas bot menunggu isyarat dari pemangsa di dasar. Bot di sebelah yang kebetulannnya sampai lebih awal dari kami kelihatan sedang riuh dengan permainan tarik tali dengan si ikan. Agak lama si pemancing tersebut bertegang urat akhirnya kelihatan ebek anggaran empat kilo berjaya di sauk ke bot. Kami yang masih menjadi penonton semakin menaruh harapan tinggi dengan spot ini.

Dalam kelekaan menunggu tiba-tiba saya dikejutkan jeritan drag dari kekili shimano yang sengaja saya padankan dengan joran Protech 10-20lb saya. Melentur habis joran aksi sederhana tersebut dirembat si ikan membesit di dasar. Gaya lariannya panjang dan tekong zamri terus membuat jangkaan itu adalah larian ebek yang cuba melepaskan diri. Peluang keemasan ini tidak saya lepaskan begitu sahaja. Dengan tegangan drag yang sederhana ikan akhirnya ikan tersebut menyerah kalah. Si Ebek rupanya. Anggarannya hanyakah dua kilo lebih. Anak lagi. Tapi bolehlah menjadi pembuka selera kami pada sessi ini.

Pancing Sha kemudiannya turut menerima kunjungan si ebek namun belum sempat bermain ebek rabut dan bercempiaran lari. Kami berpindaj ke lokasi seterusnya yang agak jauh ke tengah laut. Junaman umpan ke bawah bot hanya disambar kerisi dan kerapu. Sekali-sekala di sapa si Remong. Hanya Joran Atan yang mendapat sambaran di sini tapi oleh kerana kurang bersedia ikan rabut membawa umpan udang. Keadaan kembali sunyi dan masing-masing sibuk melayan spesis 'kecil' si ane dan remong.

Setelah beberapa kali berpindah ke lokasi hot tekong Zamri keadaan tetap tidak berubah. Belum ada sambaran mencabar daripada spesis mega di dasar. Dari jauh kelihatan burung-burung berkerumun di atas kumpulan ikan Layaran yang menampakkan sirip dorsalnya. Tapi kami tidak berminat dengan si muncung pada hari ini. Hati lebih kepada ebek dan merah yang begitu galak beberapa hari sebelumnya.Menjelang petang keadaan mula berangin. Alun mula meninggi membuai bot ke kiri dan kanan. Bagi yang tidak tahan badan pada hari ini sudah ada tanda-tanda mabuk free melanda. Namun si ikan yang menjadi taruhan belum jua menggasak udang hidup yang bergedik dihujung joran.

Tekong Zamri dan Poksu masing-masing menaikkan kerapu saiz hidangan sementara yang lain hanya sibuk mengganti umpan. Ke mana hilangnya spesis merah dan ebek? Menurut tekong Zamri baru beberapa hari lepas berpuluh merah dan berbelas ebek yang berjaya ditewaskan oleh team KL yang dibawanya. Tapi hari ini ghaib entah ke mana.Menjelang 4 petang memandangkan keadaan laut yang semakin bergelora kami mengambil keputusan untuk pulang dan menamatkan misi kali ini lebih awal. Nyawa lebih penting daripada keseronokan memancing. Dalam perjalanan pulangpun bot menyenget ke kiri dan ke kanan akibat alunan ombak. Jika terlambat sikit lagi tidak tahulah bagaimana keadaannya.

4.40 petang - Berhenti seketika di muka kuala untuk memujuk si kurau namun hampa kerana aras air yang sudah terlampau surut agaknya. Tepat jam 5 petang kami tiba semula di jeti dengan selamat. Walaupun hasilnya agak kurang memuaskan namun kami tetap berpuashati dengan trip kali ini. Usaha tekong yang asyik berpindah untuk mengesan lubuk ikan harus dipuji.

Kita merancang , Allah juga merancang sedang perancangan Allahlah yang terbaik dan menjadi kenyataan! Pun begitu Gemuk mencadangkan agar trip ulangan diadakan dalam masa terdekat untuk mengatasi kekumpauan ini. Jika kena masa dan jodohnya kami akan turun lagi ke sini dalam masa terdekat!.

Mencari barangan keperluan di kedai runcti di Rompin

Makan malam open table by Gemuk. TQ Gemuk!

Jika pergi ke Rompin dan perlukan umpan hidup telefon sahaja nombaor di atas. Pak Wan , Kg Sepakat

Servis jualan udang hidup tanpa mengira masa. 50 sen seekor

Antara 'jentera' yang menjadi taruhan

Sampai di chalet terus periksa tandasnya...bersih!

Chalet kg Merchong..Dua katil,4 tilam,4 bantal,hawa dingin...RM50/malam.No telefon saya terlupa nak ambil...sorry hi..hi..

Atan jaip...siap sedia untuk beradu

Pok Su dan Sha memindahkan peralatan ke dalam bot

Jam 8 pagi di jeti

Gemuk...chief de mission!!

Kotak pancing Gemuk.Alah membeli menang memakai,

Menunjukkan teknik mencangkuk umpan hidup

Tekong Zamri menggunakan GPS untuk navigasi yang tepat

Yo! bro...what's up?? hi..hi..

Selagi ada ombak dan laut...selagi hatiku terpaut

Ebek tunggal dari trip ini