Dari mana datangnya ikan?

Dalam perjalanan memancing ke Sungai Meranti , Rompin dua hari yang lepas Pok Su menanyakan saya dan Sani dari manakah datangnya ikan di lopak-lopak yang selama ini kering kontang tiba-tiba apabila datang hujan maka muncul pula si ikan di dalamnya.Dan setiap dari kita pasti pernah tertanya-tanya hal ini kan? Sekali-sekala dapat soalan cepumas macam ni seronok jugak. Perkara ini jarang difikirkan oleh kaki pancing yang ralit memancing tanpa mahu memikirkan punca datangnya ikan di sesetengah tempat.

Pertanyaan Pok Su itu kami jawab dengan pelbagai andaian yang mampu terlintas dek akal.

1) Orang yang letak,
Faktor ini walaupun kurang kebarangkaliannya namun masih perlu dipertimbangkan. Mana tahu si polan yang dapat memancing ikan kecil di mana-mana spot yang berdekatan mencampakkan ikan itu di sini untuk C&R atau apa-apa tujuan.

2) Binatang yang bawa ,
Burung atau katak yang membawa benih atau telur ikan ke sini tanpa ia sedari. Telur ikan melekat di badan atau kaki dari tasik lain kemudiannya meninggalkannya di sini semasa ia berendam atau minum air. Alasan ini lebih lojik dan mudah diterima akal.

3) Pernah saya terlihat rencana dalam discovery channel yang ikan keli atau yang seumpama dengannya boleh hidup memerap dalam tanah untuk jangkamasa yang panjang walaupun tanpa setitik air pun! Barangkali tempat itu asalnya kolam atau lopak kemudian kemarau kontang tapi apabila hujan turun dan air bertakung semula maka iapun keluar dari tempat ‘pertapaan’nya. Hi..hi..cam beruang yang berhibernate!

4) Alasan paling lojik dan simple ialah itulah pekerjaan Allah.
Sesuatu yang amat payah dek akal dan kemampuan kita manusia tapi amat mudah bagi Allah yang Maha Berkuasa. Jadi kata Allah maka jadilah ia...
Pok Su mati kutu selepas itu..ha..ha..!

*kalau ada kengkawan yang nak menjawab soalan tersebut pun boleh jugak!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |