Halangan dan masalah

Sekarang majoriti kaki pancing tidak ada masalah untuk melepaskan gian masing-masing. Jika tidak boleh ke laut , ke sungai , tasik mahupun paya pun boleh. Pendek kata sebut sahaja ingin memancing dengan sedikit usaha sudah boleh berjaya.


Definisi


Berjaya memancing tidak semestinya mendapat ikan ataupun memperolehi hasil. Apatahlagi jika mengharap hasil yang bagak dan mega. Bagi saya memancing sudah dikira berjaya jika sampai ke tempat di tuju dan boleh melemparkan pancing. Itu definisi memancing bagi saya. Ada satu rasa kepuasan dalam diri jika ianya terlaksana. Dapat atau tidak ikan itu perkara kedua. Ianya banyak bergantung kepada persediaan awal seperti umpan , keadaan air , cuaca , arus dan sebagainya. Begitu juga pengaruh 'skil' atau kecekapan individu menjadi nilai tambah yang besar. Alatan yang sesuai turut mempe garuhi walaupun tidak sepenting skil tadi.

Ketentuan

Dan bagi kita yang beragama Islam , ketentuan Qada' dan Qadar Allah menjadi penentu setelah cukup usaha dan ikhtiar. Pernah saya ke laut bersama sekumpulan pemancing yang tidak berpuashati dengan hasil tangkapan dan menyalahkan tekong semata-mata. Saya yang menganjurkan trip tersebut terkebil-kebil mati kata-kata apabila perkatra ini berlaku. Takkanlah tekong yang kerjanya cari makan begitu ingin menutup periuk nasi sendiri. Tapi memang ada jenis tekong yang culas dan malas ( tapi tidak tekong trip ini ). Labuh sahaja sauh merekapun cari tempat tidur. Alasannya mengantuk kerana trip yang terlampau banyak. Bila berjumpa tekong sebegini alamat itulah kali terakhir para pemancing turun bersamanya. Tak apalah kita cerita pasal kerenah tekong ni di masa depan.

kawan-kawan

Masalah utama dalam memancing ialah apabila member sepancingan tidak menepati janji dan masa. Trip dah di atur berminggu tapi sampai masanya melengung! Tarik diri dengan bermacam alasan. Penganjur jugak yang tersepit. Bot dah tempah, persediaan sudah di buat dan boleh jadi deposit dah bayar. Jika terjadi begini siapakah yang perlu bertanggungjawab? Penganjur jika berduit tak apelah. Boleh cover sikit-sikit sorang dan meneruskan trip tapi jika time sengkek camne? Saya fikir kebanyakan group pancing pernah mengalami masalah ini. Kawan-kawan. Tapi seronok jugak rasanya menghadapi kerenah dan dugaan hanya untuk melemparkan sebiji batu ke laut. Apabila masalah berjaya diatasi tersenyum panjang di atas bot dan kenikmatan yang hadir sukar untuk dijelaskan...!

ha...ha..gua kaki pancing!!!


1 comment:

sayed said...

Salam tuan rumah... saya setuju benar dgn Definisi tuan.. kalau dah berjaya turunkan pancing, itu dah ok... slmat memancing..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |