Ujian lapangan

Kebetulan hari ini kerjapun tak banyak. Jadi dalam perjalanan balik dari tempat kerja sempat juga saya menjalankan ujikaji pada gewang spoon yang baru saya buat. Tempat yang menjadi pilihan adalah satu reba di sungai yang menjadi spot Sebarau yang agak top di sini sedikit masa dulu.

Menurut rekod tangkapan sebarau yang lepas-lepas di sini saja sudah puluhan ekor sebarau yang berjaya didaratkan. Dari sebesar tapak tangan hinggalah dua kilo lebih sudah menjadi kebiasaan bagi pemburu sebarau.

Saya fikir di sinilah padang terbaik untuk saya menguji spoon 'cooper bite' ini. Sayangnya setelah berpuluh kali lontaran dibuat ke beberapa reba dan batang kayu yang merintangi sungai masih jua tidak ada sambaran.Malah bunyi letupan sebarau mengejar anak-anak ikan juga tidak kedengaran. Aneh!. Adakah ini berkaitan dengan aktiviti penubaan yang berlaku di hulu sungai ini beberapa minggu yang lalu?Menurut kaki caster yang saya temui kebelakangan inipun berpendapat begitu. Seakan populasi sebarau hampir pupus di sini. It's Shame! Sayang seribu kali sayang. Sungai sekecil inipun mengalami tekanan yang hebat dari aktiviti manusia.

Akhirnya saya mengambil keputusan untuk menguji spoon harapan saya ini di tempat yang lain. Kalau nak buat ujian potensi gewang kenalah cari tempat yang terbukti ada ikannya. Kalau dah senyap sunyi gini hampeh jer ler!!!

Adiosss!



Spot yang cantik tapi kekurangan stok ikan agaknya!!



Tidak cantik...tapi saya bukan sendiri, hentam sajalah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |