Menjejak lubuk Toman siri-3

Beberapa hari yang lalu saya akibat kebosanan yang melampau saya memberanikan diri lone-ranger ke Sungai Juasa yang telah bertahun saya tidak kunjungi. Sungai ini tidaklah sebesar mana cuma selebar 20 kaki gamaknya dan kedudukannya tidaklah jauh dari rumah saya dalam 20 minit perjalanan agaknya. Tempatnya hanya di tepi jalan laterit laluan lori sawit membawa keluar muatan dari ladang yang berdekatan.

Setelah bertahun tidak ke sana akibat sibuk dengan mencari port baru di luar kawasan akhirnya hampir terlupa dekat rumah sendiripun apa kurangnya. Dulu, 2 tahun lalu kami selalu sahaja menaikkan Toman anggaran 5 kilo ke atas di lokasi ini. Hampir saban minggu kami berumpankan ikan talapia dan anak keli menjadikan port ini sebagai lokasi memancing.

Rekod terberat pernah dinaikkan ialah seberat 12 kilo oleh sahabat saya Mukmin yang hanya mengunakan kekili Banax 5000 dan joran Uglystick! Dengan drag yang dikunci hingga 90% kekuatan benar-benar menguji kekuatan jentera dan manusia. Menarik Toman seberat 12 kilo di tempat yang penuh reba dan kayu di dasarnya bukanlah kerja yang mudah.

Siapa cepat di menang! Bukan sekali dua Toman yang menelan umpan membenam di celah reba jika diberikan tali yang berlebihan. Justeru belajar dari pengalaman itulah drag si Banax 5000 yang memang terkenal lasaknya itu digandingkan dengan tali sulam 100lbs dan perambut dawai 60lbs menjadi pilihan.
Duduk memancing berseorangan di tepi sungai ini mengundang 1000 macam kenangan silam yang pernah kami tempuhi di sini. Setelah membaling pancing berumpankan anak keli dan mengetatkan drag 80% saya kembali melamun.

Banyak juga perubahan yang berlaku di sungai ini kebelakangan ini. Sudah ada jambatan konkrit yang menggantikan kalbut sebagai saluran air. Dulu airnya dalam dan berbentuk teluk. Tapi semenjak ada jambatan ini airnya sudah agak surut dan berarus laju. Buktinya pelampung belon yang saya gunakan asyik hanyut ke tepi akibat di hanyutkan arus. Akhirnya saya mengambil inisiatif menggunakan jig 100g yang ada dalam kotak pancing saya sebagai sauh dan ianya terbukti berjaya.

Hari ini airnya agak keruh dan letupan toman langsung tidak kelihatan. Pun begitu saya mengambil langkah berjaga-jaga dengan mengikat joran Lemax saya sebagai insuran! Mana tahu air keruh jangan sangka toman tak makan.
Rupa-rupanya congakan saya pada awalnya memang menjadi kenyataan. Toman langsung tidak menjengah diri. Bukannya pupus tapi air yang keruh mungkin faktor penyebabnya. Keli yang saya lemparkan satu jam lamanya masih bergedik-gedik tanpa ada pelagik yang ingin membahamnya.

"Tak mengapa" bisik dalam hati saya. Itulah namanya 'dewasa dengan pengalaman'. Trip kumpau sudah lumrah si pemancing. Yang pentingnya "memancing" ikannya nombor dua!. Sekurang-kurangnya terubat gian dan rindu untuk memancing di sini.

Joran Lemax tiger dipadankan dengan Banax sx 5000. Pada awalnya terlupa untuk diikat.
Nasib baik tak melayang menjadi tukun



Jarang Toman yang dinaikkan sewaktu air keruh sebegini. Toman di sini gemar air yang agak kehitaman dan jernih!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |