'Projek' di lokasi Pancing

Pena pengarang : Cerita muda-mudi sekarang!

Semalam saya bersama rakan yang lain kembara ke Batu Hitam. Tapi Atan Jaip dan Syed De tidak turut serta. Sebaliknya mereka ke satu lokasi berhampiran Bukit Ibam yang tidak kurang hebatnya.

Kami bertemu disebelah petangnya selesai xpdc masing-masing.

" Amacam , dapat Haruan?" Tanya saya pada Atan.
"Ada la dua ekor juvana...tapi tadi koi jumpa orang buat projek di tepi sungai"
.."Hah!! projek apa pulak?" tanya saya terkejut.
"Sepasang kekasih memadu-kasih di dalam kereta dekat tempat kawan nak mancing , koi sampai-sampai jer siap kelam-kabut lagi mereka mengemaskan pakaian masing-masing"
"huh...Awok nampak tak?" tanya saya. " Nampak jugak toot budak pompuan tu sikit tapi cepat-cepat koi tutup mata"..hi...hi...amik gambo?...kurang asam ko!!!! "Dah tu?". Sempat jugak koi ceramah sikit kat diorang dan halau mereka balik"...hmmmm

Begitulah ceritanya lebih-kurang ceritanya semalam. Tapi yang mendukacitakan sekarang muda-mudi kebanyakannya tidak memilih tempat untuk membuat kerja-kerja maksiat. Depan orang belakang orang depa dok pulun semacam.

Macam cerita di atas , nasib baik terserempak dengan Atan Jaip yang memang terkenal sivik dan alim tu. Berani jugak dia menegur kemungkaran yang berlaku di depan mata. Kalau orang lain? Berani?

Saya teringat maksud hadis yang antaranya menyuruh kita mencegah kemungkaran yang berlaku di hdapan kita. Jika tidak mampu dengan tangan gunakan lidah. Jika tidak mampu@segan@tak berani dengan lidah bencilah dalam hati pada kerja mungkar itu dan itulah selemah-lemah iman.

Kita para pemancing , adakah kita ambil berat kepada apa yang berlaku di persekitaran kita atau cukup sekadar dapat tempat untuk membaling pancing? Cukupkah? Dalam perkembangan masalah sosial yang majoritinya melibatkan anak bangsa dan seagama dengan kita adakah kita meluangkan sedikit masa , tenaga dan wang ringgit untuk memperbetulkannya?

Kita boleh berbelanja ratusan malah ribuan ringgit untuk set pancing yang mahal tapi berapakah jumlah yang kita sumbangkan ke tabung masjid/surau untuk majlis ilmu atau kepada pihak yang membuat kerja-kerja amar-makruf nahy-mungkar?

Kita pemancing tegar! Takpe la. Tapi biarlah selain memancing kita juga berbuat kebaikan yang maksima untuk agama , ummah dan negara selagi kita hidup! Mengapa tidak jadikan hobi ini sebagai Duta Penyelamat dan Kasih-Sayang!


wassalam...29 mac 9.46 malam.


*gambar sumber dari google.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |