Trip ke Batu Hitam

Hari ini seramai tujuh orang caster tegar dari Muadzam dan Ibam bersatu menduga satu lombong tinggal yang di kenal pasti menjadi kediaman si haruan dan bujuk. Bertindak atas maklumat awal yang diterima baru-baru ini lebih 30 ekor haruan dan bujuk berjaya didaratkan dalam tempoh sehari di spot ini.

Oleh kerana saya terpaksa menghadiri satu mesyuarat pada hari ini maka saya terlepas untuk mengikuti kembara ini dari awal pagi. Namun selesai segala urusan saya bergegas ke Bukit ibam menyertai team anglers yang sedang berehat makan tengahari. " Dapat seekor jer cucu Sebarau pagi tadi"...begitulah sms yang saya terima dari Pok Su ( Forumer Anoklicoh di DNA ) apabila saya menyiasat wal-hasil mereka di sebelah pagi. Rupanya mereka ke spot lain di sebelah pagi dan petang ni barulah ke destinasi 'juicy' tersebut.

Dengan Sha bersama Joran Panjang , Bandang dan Anoklicoh bertolah dahulu setengah jam kemudian barulah saya bersama brader Zul RC dan Ikhwan Ganu menyusul. Sesampai saja kami di sana kelihatan para caster sedang sibuk melempar gewang. Ada yang menggunakan Rapala , Katak Plastik dan spoon. Saya memilih untuk menggunakan spoon kerana tempoh percubaan 'cooper bite' saya masih masih berjalan.
Hampir keseluruhan bekas lombong yang saujana mata memandang itu kami jelajahi. Brader Zul RC ( Roadcare daaa!!) yang terlebih dahulu menaikkan hasil. Haruan sebesar lengan budak tidak melepaskan peluang menghentam katak tiruannya. Kerana saiznya yang kecil tidaklah menjadi masalah untuk menaikkannya walaupun berhampiran reba dan tunggul kayu.

Sebentar kemudian dia sekali lagi mendapat strike di tempat yang sama. Kali ini haruan yang agak besar. Fuhh!! Ini sudah kira bagus walaupun pada awalnya penghuni lombong ini seakan tidak berminat dengan kehadiran kami.

Masing-masing meredah semak-samun mencari port yang menjadi. Saya lihat Panjang yang pada awalnya duduk di bawah cerun berhampiran pokok resam aktif mencari port haruan menjamu selera di petang hari. Sementara Bandang meredah hutan untuk ke lokasi tasik paling hujung bersama Pok Su.

Masing-masing sibuk dengan 'kerja' masing-masing. Entah apa yang difikirkan dalam kepala masing-masing tak tahulah. Sambil rokok berasap di mulutpun tidak berhenti membaling gewang. Itulah gayanya kaki pancing.

Setelah hampir maghrib barulah masing-masing menampakkan diri bersama laporan masing-masing. Brader Zul dapat empat ekor haruan , Bandang dapat dua dan Joran Panjang satu. Yang lain??? Kumpau..hi..hii.. Takpe asalkan dapat memancing.

Pemerhatian saya : stok ikan haruan di sini tidaklah sebanyak mana. Barangkali beberapa minggu yang lepas tempat ini masih 'virgin' sebab itulah mereka beroleh hasil yang banyak. Tambahan pula umpan katak hidup agaknya lebih menggiurkan si haruan berbanding besi dan katak plastik(?).

Apapun kami berpuas-hati dengan trip sehari ini...!

Tinggalan si Gajah...nasib baik tak jumpa dengan empunya badan!



Menebas semak-samun untuk ke port pilihan



Tempat yang amat cantik...Joran Panjang tidak bertangguh lagi



Anoklicoh...dapat sebarau juvana sebelah pagi dan selamat dilepaskan semula



Brader Zul dengan haruan keempatnya...



Tertipu dengan seketul plastik!!!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |