Mengintai Siakap Kuala Merchong!

Setelah puas dan jenuh bermain dengan toman dan sebarau semalam saya bersama Ikhwan , Sha dan Fendi mengambil keputusan untuk menduga lubuk siakap pula. Kali ini kami ke Kuala Merchong. Destinasi wajib penggemar kaki casting yang mengidam aksi tarik-tali bersama spesis pelagik ini.

Kami sampai ke destinasi sewaktu air baru sahaja menyonsong surut. Semangat yang berkobar-kobar dari pagi seakan hampir pudar memandangkan paras air yang terlampau surut bukanlah padang siakap mengintai anak-anak ikan sebagai mangsa. Pun begitu sepeti kata pepatah " perahu sudahpun di air, layar sudahpun dinaikkan" mahu tidak mahu kami cuba juga menduga di beberapa spot yang cantik.

Dalam masing-masing asyik melempar pelbagai jenis gewang tiba-tiba joran Sha mendapat strike yang agak ganas. Dengan sedikit kemahiran beliau akkhirnya berjaya mendaratkan Siakap Merah anggaran 400 gram! Dalam kesibukan sessi bergambar Ikhwan pula yang mendapat strike. Kali ini Siakap merah juga tapi lebih kecil.

Melihatkan keadaan yang seakan frenzy masing-masing sibuk melempar gewang dan membuat pelbagai eksperimen. Ada yang menggunakan Rapala, Spoon dan Soft plastic! Tapi rupanya sehingga ke matahari hampir tenggelam itu sahajalah siakap yang memunculkan diri.

Tidak ada bunyinya menangkap anak-anak ikan walaupun sewaktu air menyorong pasang. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk mengundurkan diri hari ini dan masing-masing seakan belum berpuashati umpama ada dendam yang belum terlunas! Tak pe la lainkali kita pergi lagi.


Sha dengan Siakap pertamanya



Ikhwan...seronoknya menaikkan Siakap!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |