Rezeki Ramadhan

Dah jadi kaki pancing tegar ni kekadang naluri unutk memancing datang tidak kira masa. Cuma menjelang Ramadhan ini jadual memancing terpaksa dikurang dan dipendekkan untuk memenuhi pengisian di bulan yang penuh keberkatan ini.

Rugi bro kalau tak ambil kesempatan untuk menghayatinya.Sewaktu bertemu kengkawan selepas terawih di kedai Sahabat Seafood muadzam pada malam minggu yang lalu sempat jugak kami pakat-pakat untuk turun ke Kuala Rompin untuk pancingan santai sempena Ramadhan. Sehari sebelumnya Pok Su dan Ustaz Joe kenduri ikan dengan pelbagai spesis di situ. Antaranya jenahaj , kerapu dan Siakap!

Berpakatlah kami untuk mengulangi kejayaan tersebut dan terpaksalah Gemuk mengkenselkan kerja di hari minggunya. Dengan enjin berkuasa 2hp dan bot fiber 14kaki cukuplah untuk kami menggempur port di seluruh kuala pada hari tersebut.

Cuaca yang agak panas membuatkan kami tidak begitu teruja untuk memancing pada hari tersebut. Maklumlah puasa ni macam-macam ujiannya hi..hi.Kami mendapatkan udang hidup daripada seorang penjual umpan dengan harga seringgit untuk 3 ekor. Jarang boleh jumpa sekarang orang jual umpan semurah ini. Berbekalkan 90 ekor udang hidup , sedikit udang pasar dan 3 ekor sotong kami gagahkan juga untuk turun ke laut.

Gemuk yang paling ekstrim dalam membawa peralatan pada hari tersebut. Dengan joran Shikari di padankan dengan Brazinno bukanlah lawan untuk memancing spesis `anak’ di kuala.” Lama tak guna..” katanya. Itu belum lagi dengan reel Shimano dan rod xzoganya...hantam sajalah Gemuk! Sementara saya hanya membawa kekili banax dan joran abu tournemant serta BC bluemax dan joran pro tech 25paun. Pok su pun berbekal dengan BC Daiwa/protech yang semalamnya telah berjaya menaikkan siakap 5 kg.

Alhamdulillah walaupun kami turun sudah agak lewat tapi berjaya juga kami mendaratkan beberapa ekor jenahak , tetanda , kuku dan ikan sebelah. Tidak ramai pemancing yang turun pada hari tersebut barangkali kerana cuaca yang agak terik. Hanya ada dua tiga buah bot pemancing tempatan yang bersama kami mencuba nasib.

Tangkapan walaupun sedikit tapi lebih dari memuaskan untuk pancingan di kuala. Sempat jugak pada malam tersebut pekena sweet-sour dengan hasil pancingan seharian...Perrggh!

Menilai keadaan...


Sabar menanti



Brazinno vs ikan sebelah



Kerapu yang selamat di sweet-sourkan



Saiz sebegini paling banyak



Jeti Kg Pantai Bernas , Kuala Rompin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |