Mission Failed!

Ha..ha..Semalam dengan Pok Su bukan main lagi kami pagi-pagi lagi bertolak ke Nenasi. Lepas Subuh terus je standby kat umah tunggu Pok Su datang ambil. Kononnya nak casting MJ ( bukan Mak Janda ya..) kat sana.

Bertolak dari umah cuaca ok jer tapi sebaik sahaja memasuki simpang Merchong hujan turun renyai-renyai sampai ke Nenasi bukan lagi renyai-renyai tapi boleh banjir dibuatnya. Peluang keemasan itu saya gunakan sebaik mungkin untuk terus tidur!!..ha..ha. Pok Su terus driving sampai ke spot memancing.

Hujan tidak ada tanda-tanda ingin berhenti sehingga pukul 8 pagi dan kami macam anak burung duduk dalam kereta di tepi spot yang juicy! Air sungai makin keruh dengan kelodak dan lumpur. Akhirnya kedua-dua kami lena diulit hujan!

Pukul 9 lebih agaknya baru saya terjaga. Rupanya Pok Su sudah menghunuskan senjatanya di tepi sungai. Saya yang masih mamai segera mencapai set casting dan turut serta. Cuaca dah cukup cantik tapi air sungai melampau keruhnya.Itulah hasil dari penebangan hutan yang melampau di hulu sungai.

Satu masalah lagi jaring telah berselirat merentang sungai.! Ayo!! sejak tempat ini meletup dengan ratusan Siakap tewas di tangan kaki pancing ada pula yang mengambil kesempatan mudah dengan menagang jaring betul-betul merentang sungai dari seberang ke seberang! Bukan satu atau dua tapi amat banyak. Apabila air surut maksimum akan kelihatan jaring mereka merentang bagai pesta di aras air surut! Serba-salah dibuatnya bila kena kes begini. Patutla mereka tagang jaring ditengah aliran sungai kerana ingin mengelakkan jaring mereka dipenuhi sampah dan kayu hanyut!! Haru rasanya.

Tapi kumpau itu tidak membantutkan hasrat kami utnuk ke Pelan B. Casting Haruan pulak. Lokasinya satu kawasan ladang sawit di Rompin. Cuaca telah mula panas terik ketika kami sampai ke sana. Agenda casting diteruskan walaupun ikan lebih banyak bersembunyi diri di lubuk dalam. Panas agaknya. Hanya sekali set BC saya direntap oleh si Juvana namun tidak lekat. Begitulah hingga ke waktu Asar dan kami dah penat untuk mencari lubuk lain.

Pelan C pun bermula...Gi bazaar Ramadhan daaa....Shopping juadah untuk berbuka.

Trip yang tidak dirancang rapi sebegini selalunya menemui ke`kumpau'an (istilah angler siap dengan imbuhan tu..)Tapi tak semestinya setiap trip perlu dirancang terlalu rapi...tidak adventure la pulak! Ada masanya trip santai on the spotpun membuahkan hasil yang amat membuahkan. Pokok pangkalnya skil dan rezeki daa...

"Kumpau hari ini tidak semestinya kumpau lagi esok!"

Mancing-mancing jugak pose jangan tinggal bro!!