Memancing : Sukan , Hobi atau Sumber rezeki?

Sudah lama sebenarnya saya ingin memperkatakan tentang perkara ini. Cuma keterbatasan waktu mengekang untuk saya membicarakannya.

Memancing sebagai hobi
- Memang di sinilah segalanya bermula. Barangkali sejak dari kecil bersama kawan-kawan ke parit atau paya sambil berbekalkan batang bertam menghabiskan masa seharian. Walaupun dapat anak puyu tetap di bawa pulang ke rumah dengan senyum menyeringai..hi..hi.. Bagi saya begitulah hobi ini melekat dalam diri. Kadang -kadang mengikut arwah mak dengan mengelek joran bertam dan mata pancing no 13 ( entah apa jenama waktu itu ) meredah hutan rimba mencari lubuk pancing.

Jangan pertikaikan wanita kampung dulu-dulu daripada segi kemahiran mereka dan stamina mereka dalam hal ini. Barangkali tidak ramai di kalangan kita yang mampu bersaing dengan mereka dalam hal ini.

ikan potok , puyu , haruan , sengirin , lais dan baung begitu mudah didapati. Dah hasil memancing seharian kekadang boleh dijadikan hidangan selama dua atau tiga hari...itu dulu.hi..hi..

As a hobby kebanyakan kita pada hari ini berhabis ratusan malah ribuan ringgit untuk melengkapkan set pancing semata-mata untuk kepuasan maksima. Gunanya sesekali apabila ada kelapangan dan hasilnya tidak lah sebegitu diharapkan asal dapat melepaskan gian memancing. Ada yang mengambil sekadar seekor dua ikan untuk di bawa pulang malah ada yang sekadar suka-suka dan mengamalkan catch and release sepenuhnya.

Saya tidak termasuk dalam kategori ini sepenuhnya walaupun bermula sebagai hobi..hi..hi.

Memancing sebagai sukan
- Ada yang menjadikan bidang pancing sebagai sukan. Macam mana tu? Macam bolasepak dan golf? Saya memang kurang arif menafsirnya.

Barangkali kategori ini bagi mereka yang berduit dan tidak mengharapkan hasil yang di pancing sebaliknya mengharapkan kepuasan dan dapat berekreasi bersama keluarga dan teman-teman.

Memancingpun sekadar suka-suka dan tidak bermotifkan keuntungan. Mungkin sekali-sekala diadakan pertandingan sesama anglers untuk mencari kemeriahan.

Memancing sebagai sumber rezeki dan cari makan
- Bagi para nelayan inilah sumber rezeki dan periuk nasi mereka. Selain memukat dan membubu pancing juga menjadi cara penting untuk mendapatkan hasil. Apatah lagi nilai komersial ikan yang di pancing lebih mahal jika dibandingkan dengan ikan pukat atau bubu.

Kadang-kadang saya juga masuk kategori ini.Hi.hi.. setelah berpuluh ringgit ( trip dekat le tu ) di laburkan pada satu-satu trip sudah tentu mengharapkan hasil yang maksima agar balik modal dan pada masa yang sama beroleh kepuasan.

Kasihan juga bagi mereka yang bergantung hidup dengan memancing semata-mata. Jika kuncah di laut atau banjir di darat maka terjejaslah pendapatan mereka. Apatah lagi dalam keadaan ikan di laut yang seakan semakin kurang(?) seakan tidak sempat ,membiak..hi..hi..

Itulah realiti kehidupan.

1 comment:

Shahril @ eddy_duyung said...

Salam bro...mamancing sbg punca rezeki...tanpa pemancing siapa lah kami ini,operator bot pancing yg mengharapkan rezeki dari pemancing2 semua..minyak dah lah mahal skang nie..subsidi x ada,cat naik harga..dock di mersing sana pun dah jd rm300 x 1 hari..bateri rm 500 sebijik...nampak makin sukar laluan yg kami tempuhi skang nie...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |