tips persedian untuk ke laut ll

 
b) Pengaturan masa yang baik / good timing
Ini adalah satu faktor alam atau musim yang jika kita bijak mengeksploitasinya trip kita insyaAllah memperolehi kejayaan berganda.
Contohnya jika ingin bermain jig di Pulau Berhala nenasi Pahang anda perlulah pergi seawal  Mac hingga ogos contohnya. Bulan selainnya barangkali anda akan diziarahi oleh angin monsun Timur Laut yang membawa pakej angin , gelombang besar dan hujan yang boleh menggetarkan kepala lutut waima pemancing tegar sekalipun.
Begitu juga dengan musim yang cantik. Musim mencandat sotong di Terengganu contohnya bermula April hingga Julai.Itupun bergantung kepada perubahan iklim global yang tidak menentu. Adalah sangat baik jika anda mempunyai kenalan tempatan yang mahir diperairan tersebut. Di Rompin spesis berparuh seperi Sailfish dan billfish lebih aktif bermula julai hingga oktober namun itupun amat bergantung kepada perubahan arus/cuaca  global.
Barangkali keadaan cuaca di barat semenanjung tidaklah terlalu menggusarkan kaki pancing kerana kebanyakan bot memancing di sana boleh keluar sepanjang tahun hanya bergantung pada musim dan spesis tangkapan sesuai.
Good timing juga boleh diambil kira musim cuti umum atau cuti persekolahan. Jika musim cuti sudah tentu anda boleh mengagak bot-bot yang juicy telah habis ditempah jika terlambat namun jika memilih hari bekerja barangkali korum yang best memancing akan ada yang ketinggalan akibat tuntutan kerja. Saya lebih seronok untuk bersama team members yang sudah sekepala sewaktu turun memancing. Ha ha macam-macam  perlu difikirkan untuk mendapatkan keseronokan memancing.
To be continue... jemohid

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |