Menanti hujan reda

Cuaca benar-benar sukar diramal sekarang. Kejap panas terik kejap hujan berderap. Aktiviti ke sungai dan tasik asyik berubah masa dengan perjalanan alam yang menjadi petunjuk.

Masa yang ada saya gunakan untuk menservis perkakasan pancing dan 'check list' alatan. Masih banyak ruang yang kosong dalam kotak pancing yang perlu di penuhkan sekadar perlu. Bagi yang berbudget besar barangkali itu perkara kecil tapi bagi mereka yang seperti saya perlulah ada perancangan yang teratur untuk membeli aksesori pancing.

Mana yang perlu didahulukan perlu didahulukan. Maklumlah sebiji gewang rapala yang agak baik sekarang kurang-kurang RM30.Itu belum lagi mengintai sp atau spoon!

Saya kagum dengan sahabat-sahabat yang menjadikan casting sebagai teknik utama memancing. Kesungguhan mereka mengumpulkan aksesori dan alatan yang sesuai kadang-kadang lebih halus dan teliti berbanding kaki bottom. Seni pancing agaknya.

Mereka boleh berhabis ribuan ringgit untuk mendapatkan satu set joran dan kekili yang terbaik. Begitu juga dengan lure dan gewangnya. Pelbagai warna , saiz dan jenama. Serius dan bergaya! bagus!

Kebanyakan mereka adalah PRO dan punya kontek seluruh negara.

Saya lebih berminat kaedah bottom berbanding casting walaupun saya pengamal keduanya. Cuma akhir-akhir ini dengan 'demam casting' yang entah muncul dari mana membuatkan kaedah lama seakan makin dilupakan. Para beginner caster muncul bak cendawan lepas hujan dan mewujudkan suasana meriah dalam bidang ini.

Sabtu : Cadangnya akan ke Kuala. Mengintai siakap...hi..hi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |