Apabila manusia sudah terlampau bodoh!

Sungai Aur , Sungai Jeram dan Sungai Buluh Nipis merupakan antara jalinan sungai yang masih bertahan dengan spesis ikan yang pelbagai walaupun di asak hebat dengan pembukaan ladang-ladang sawit , pembalakan mahupun perlombongan bijih di sekitar Bukit Ibam.

Dari perut sungai inilah penduduk sekitar Ibam dan Aur mendapatkan bekalan ikan air tawar sementelah ramai yang menggemarinya.

Kali terakhir saya berkunjung ke situ ialah pada awal januari yang lalu bersama Sha , memancing baung dan mengilat sebarau. Waktu itu musim monsun baru saja berakhir dan ikan-ikan begitu banyak sekali selepas musim bertelur. Bertambah pula dengan keadaan fizikalnya yang bereba dan berjeram menjadikannya padang pancing istemewa bagi kaki-kaki pancing yang mengetahui lokasinya. Sebarau , Baung , Lais , Lampam dan sebagainya kembali memenuhi habitatnya seakan sinar untuk sungai-sungai ini 'sihat' terbuka luas!

Tapi berita yang saya terima petang tadi benar-benar 'menghangatkan hati'. Seorang sahabat memberitahu " Sungai Jeram dan Buluh Nipis telah di tuba....!! " Cis! Spontan dalam hati saya memprotes laku yang buruk ini. What the hell is this!.

Ada manusia 'bodoh' yang mengambil kesempatan dari aras sungai yang mula menyurut seminggu dua ini untuk mengejar untung! Cuba mendapatkan ikan secara borong dan mudah tanpa memikirkan kesannya kepada eko-sistem dan orang lain.

Akibatnya Sebarau dan Baung sebesar betis orang dewasa berkaparan menjadi pemuas nafsu manusia tidak bertamadun. Apakah mereka menyangka bahawa sungai dan segala isinya ini milik mereka dan mereka boleh mengambilnya semudah menangguk ikan di sangkar peliharaan?

Inilah kelemahan utama di sungai daerah pedalaman ini sejak bertahun-tahun. Tuba , karan , bom dan ambai seakan menjadi kelebihan sesiapa yang pandai. Difahamkan aktiviti-aktiviti sebegini bukanlah kerja orang luar tapi kemungkinan perbuatan masyarakat berdekatan amat tinggi sekali. "Sudah jatuh di timpa tangga" Itulah ibarat yang boleh digambarkan terhadap sungai-sungai di sekitar ini. Dengan tekanan hebat pembangunan , dengan kepupusan spesis yang semakin ketara dan ditambahkan lagi dengan teknik gila sebegini. Barangkali sepuluh tahun lagi sungai ini hanya mampu mengalir lesu dengan lumpur dan sampah tanpa ada seekor ikanpun!

Penguatkuasaan dan undang-undang? Mungkin kedudukannya yang agak di pedalaman penguatkuasaan masih di tahap minima!

Beraya sakanlah mereka yang tamak haloba selama selama dua tiga hari ini. Barangkali dengan hasil yang entah mencecah ratusan (ribuan?) ringgit mereka boleh tersenyum bangga dengan ke'bijak'sanaan mereka. Tidak terfikir di hati mereka agaknya bahawa mereka telah menceroboh khazanah negara dan khianat pada warisan untuk anak-anak cucu mereka. Sepatutnya manusia begini hanya layak duduk di kandang besi!

Kita mengharapkan penguatkuasaan yang lebih kemas dan berkesan demi kelangsungan hidupan di sungai ini. Cukuplah kita mendapat pengajaran dari keadaan yang berlaku di sungai-sungai yang teruk dinodai di negara kita. Sehingga ada pemancing yang sanggup datang puluhan batu kerana di tempat mereka sungai hanya ada air dan lumpur!

Pemantauan dan tanggungjawab setiap anggota masyarakat barangkali mencerahkan harapan agar sungai ini kembali memberikan khazanah berharganya kepada kita. Janganlah kita pula memejamkan mata setiap kali kerja buruk sebegini berlaku di dalam pengetahuan kita .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 jemuduk.blogspot.com |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.

Share |